לפרטים נוספים

השר מיכאל איתן מזמין אתכם להביע דעה על הרפורמה בתכנון

ועדת השרים לענייני חקיקה קיבלה הבוקר את הצעתו של השר מיכאל איתן (ליכוד) שלא לנעול סופית את עמדת הממשלה בדבר חוק התכנון והבנייה גם במהלך הליך החקיקה בכנסת, אשר אמור להמשך מספר חודשים, על מנת לאפשר לאזרחים וארגונים סביבתיים, חברתיים וציבוריים שונים להביע את עמדתם ולהשפיע על עמדת הממשלה. על פי בקשתו של השר איתן נכללה בהחלטת הממשלה קביעה לפיה הועדה תתכנס לדיון נוסף במהלך חודש אפריל אשר יוקדש להערות המועצה לתכנון ובנייה והשגות ארגונים סביבתיים וארגוני מגזר שלישי. כעת קורא השר איתן לציבור להעביר אליו השגות והסתייגויות לחוק, אותן יעלה השר בישיבת ועדת שרים לחקיקה הקרובה שתתכנס, כאמור, בנושא.

את הפניות ניתן להפנות לדואר האלקטורוני של השר איתן, בכתובת Meitan@knesset.gov.il, או להוסיפן בטוקבקים כאן באתר. את מסמכי הרפורמה ניתן למצוא ב- http://drop.io/tichnun

השר מיכאל איתן אמר היום כי: “ההחלטה משקפת איזון נכון בין החשיבות העצומה לקידום הרפורמה ובין הצורך  לעשות את המהלך בשקיפות מלאה תוך דו שיח עם הציבור. ועדת השרים תוכל להמשיך ולקבל פניות של אזרחים וגופים סביבתיים וחברתיים והיא תהיה פתוחה לשנות את עמדתה בנושאים השונים הקשורים ברפורמה”.

החלטת ועדת השרים לחקיקה, שלא לקבוע סופית את עמדת הממשלה בנושאים השונים הקשורים בחוק התכנון והבניה, שהתקבלה היום מהווה מהלך נדיר ביותר: ועדת השרים לחקיקה קובעת לרוב את עמדת הממשלה באשר לחוקים המובאים לפניה ואינה נוטה לקיים דיונים בהצעות חוק לאחר שאושרו להנחה על שולחן הכנסת. ההחלטה התקבלה היום בלחץ השרים בגין, ארדן ואיתן בשל הויכוח הציבורי שהתעורר בנושא ובשל החשיבות הרבה לשיתוף הציבור בהחלטות משמעותיות מעין אלה.


תגובות ל: “השר מיכאל איתן מזמין אתכם להביע דעה על הרפורמה בתכנון”

  1. שלום כבוד השר איתן ומר הירשמן,

    כיוון שאני לא מבין גדול בנושא תכנון, אין לי כרגע דעה מגובשת בנושא. אולם, יש נושא שמאוד מטריד אותי ברפורמה המתוכננת: שקיפות דיוני והחלטות הוועדות השונות שמוקמות במסגרת הרפורמה.
    ועדות חדשות שמוקמות או עוברות רפורמה מקיפה – צריכות להדרש לשקיפות מלאה כחלק מהגדרתן בחוק. למשל, דרישה לפרסום פרוטוקולי הישיבות המלאים (ברשת, בפורמט פתוח ולא קנייני) כתנאי לכניסה לתוקף של החלטות הוועדה.
    למיטב הבנתי, למרות שהרפורמה מתיימרת לפעול לשיתוף הציבור בתכנון, אין אזכור בחוק לדרישות בסיסיות כמו שקיפות דיוני הוועדות והחלטותיהן.
    ללא מנגנוני שקיפות מלאים הקבועים בחוק, יש חשש כבד לאינטרס הציבורי ולאופן התנהלות אותן ועדות, שעלולות להפוך עד מהרה ל(עוד) מחוז שחיתות וחוסר יעילות בארצנו.

    אני מקווה מאוד שהשר איתן, שאני יודע שנושא השקיפות קרוב לליבו, יפעל לקידום תיקונים ברוח זו לחוק.

    שבת שלום,

  2. יעקב בוזגלו says:

    אני לא איש מקצוע בתכנון, אבל יש הרגשה שזהו חוק שישפיע על כולנו בצורה משמעותית.
    כמה הערות בסיסיות:
    1. קצב הקידום ע”י ראש הממשלה ושר הפנים מעלות רגשות כבדים של משהוא לא כשר.
    2. ביטול הנציגות של נציגי משרד הבריאות בכל הוועדות מאוד מטריד.
    3. ביטול הוועדות שאמורות לראות את התמונה האזורית בצורה אחראית כמו הוועדה לשמירת שטחים חקלאיים והוועדות המחוזיות לא נראה חכם במיוחד.
    4. שקיפות: גם החוק תוכנן בחוסר שקיפות וגם בתןך החוק יש סעיפים נגד השקיפות: הוועדות לא יצולמו ולא יתומללו: למי זה טוב? זה סימן לשחיתות!
    5. נציגי סביבה: חייבים להיות הנציגים שלנו הציבור. הם שומרים שעוד יהיה לנו איפה ללכת לטייל ומה לנשום!
    6. להציג לציבור את החוק בצורה ברורה ולא בסיסמאות. הצורה שביבי מוכר לנו את הרפורמה ממש מעליבה. להגיד “סגירת מרפסות” ולעשות חוק כ”כ גדול זה ממש זלזול בציבור.
    7. פגיעות חברתיות – איפה אנחנו העם בכל החוק הזה? אין נציגים חברתיים! החוק הזה נראה כאילו בא לשרת את דנקנר ולבייב ולא את שאר העם.
    8. יש עוד כל כך הרבה, אבל העיקר הוא שצריך לבנות את החוק החשוב הזה בשיתוף כולם!
    אי אפשר לעשות בלי התחשבות בסביבה, בריאות, חברה ומנהל תקין ולקוות שיצא טוב.
    אני מקווה מאוד שתצליח להביא לדיון עמוק ואמיתי.
    בהצלחה

  3. יוזמה ברוכה!

    אני רוצה לתמוך ולחזק את דברי עופרי.

    תקשורת בדואל אינה שקופה מספיק ובכלל על מה אני אמור להגיב?

    היכן הם הפרטים של החוק?

    הייתי מציע להקים אתר בו אנו יכולים לקרוא את לשון החוק המוצע, להעלות שאלות , לדרג שאלות שאזרחים אחרים העלו ולקרוא את תשובותיהם של התומכים בחוק.

    שיהיה בהצלחה,

    בני

    נ.ב.: ניר הירשמן, מי אתה? לא כתוב עליך כלום ב”אודות”

  4. בנימין שלום,

    אתה צודק לחלוטין, ואני אעלה את הנוסח שקיים היום בעוד מספר שעות לאתר. אני חייב לציין כי גם הנוסח שיעלה הוא נוסח לא מעודכן, שכן מזכירות הממשלה אמורה לעשות מספר שינויים אשר יופצו הערב לשרים. ברגע שאלה יופצו, אני אעלה אותם גם כן לאתר.
    לגבי הקמת אתר, גם כן צודק, אנחנו נמצאים כעת בשלבי תכנון ראשוניים של אתר כזה.
    לגבי השאלה האחרונה, מי אני, ניתן למצוא את פרטי ב”צור קשר”. אני יועץ התקשורת של השר איתן וניתן להשיג אותי במגוון אמצעי התקשרות המפורטים, כאמור, בצור קשר.

    ניר

  5. עפרי ויעקב שלום,

    אנו מצרפים את כלל ההצעות והשר יעלה אותן בישיבת ועדת שרים לחקיקה

  6. בנימין שלום,

    העלתי את פרטי החוק וניתן להוריד אותם מ- http://drop.io/tichnun

    ניר

  7. אוהד שוורץ says:

    חשוב מאוד. שמירה וחיזוק הפורומים לשמירה על חופים ועל שטחים פתוחים. החוק מבטל את הפורומים הללו ובכך, נותן יותר מתחושה שזהו חוק שמקורו בקשרי הון שלטון.
    הצעתי היא העלאת הפורומים הללו להיות ממש הכותרת של החוק, וחיזוק סמכויותיהם יהיו הסעיפים המרכזיים בחוק. כך הוא יאושר במהירות בלי שהציבור ירגיש ש”משהו מסריח”

  8. אמיר says:

    כבוד השר איתן ומר הירשמן שלום,
    החוק המוצע הוא מבחינתי קטסטרופה. בתור בנאדם שאוהב טבע ורוכב אופני שטח, כבר היום יש כרסום מתמיד בשטחים הפתוחים לטובת בינוי. נדמה שכל תכלית החוק המוצע הוא לחסל את מערכת התכנון המקצועית כדי שאפשר יהיה לבנות בכל מקום, ללא שקיפות, ללא אפשרות אמיתית להתנגד. בנוסף, החוק עושה פוליטיזציה של מערכת התכנון בכך שמאפשר לשר הפנים לבצע את רוב המינויים הרלונטיים. מעבר לכך שכולנו יודעים מי שולט במשרד הפנים כיום ומה האג’נדה שלו (ראה דוגמת חריש – איזו מגלומניה להפוך יער לעיר) לא ברור מהן המטרות שהחוק מנסה להשיג? לאפשר לאזרח לסגור מרפסות כפי שהצהיר רה”מ? נראה שהחוק הלך כמה צעדים יותר מזה…אם היו רוצים להאיץ בניית דירות כדי למלא צורך, אז יש היום לא מעט שטחים שאושרו לבינוי בתוך הערים והקבלנים לא בונים בהם…אז תנו להם בחוק יותר תמריצים לבנות מהר ו\או סנקציות כנגד השעיית בנייה.
    אשמח להתייחסותכם, בתודה,
    אמיר

  9. מירי גפן says:

    אוהד ואמיר שלום,

    אני מודה לכם על מעורבותכם בחוק התכנון והבנייה.
    פנייתכם הועברה לעיונו וטיפולו של השר איתן.

    בברכה,
    מירי גפן
    לשכת השר מיכאל איתן
    054-4938492

  10. אמיר says:

    don’t turn the holy land into the combina land
    לדעתי אין בהצעה שום איזונים ובלמים – ההצעה נוטה בכל היבטיה לצד הנדלניסטים, הקבלנים והממשלה. לשיתוף הציבור, לסביבה ולשקיפות אין מקום ב”רפורמה ” הזו. האם השר יכול להצביע על דבר אחד ויחיד שהרפורמה כן תורמת להם?
    לאור פרשת הולילנד – אני חושב שכל אדם הגון, והשר מיכאל איתן עושה רושם כזה, צריכים לחשוב 10 פעמים אם הם נותנים ידם לניסיון הבוטה הזה לאנוס את המדינה בבטון לטובת אינטרסים כלכליים צרים. המשמעות תהייה הרסנית ובלתי הפיכה. ההיסטוריה תשפוט בחומרה את הממשלה שמבצעת את הדבר הרע הזה , והכל מאינטרסים צרים וזרים

    בברכה,
    אמיר

  11. אמיר,

    אולי תוכל להציע שינויים ספציפיים אותם השר יוכל להעלות בועדת השרים לחקיקה?

    ניר הירשמן
    יועץ השר

  12. אמיר says:

    אהלן. להלן מספר הצעות ראשוניות:
    1. כל דיוני הועדות, כולם ללא יוצא מן הכלל ישודרו באינטרנט בשידור חי, דבר שטכנית הוא קל יחסית. כל המעוניין יוכל לצפות בהם בשידור חי.
    2. בניית מפה גדולה של ישראל באינטרנט (אפשר להסתמך על גוגל מפות, שהוא מצוין) ובה ניתן לבחור כל מועצה וכל יישוב ולראות בבחירה את כל התכניות המוצעות לאותו יישוב\מחוז -ובלחיצה לקבל את הפירוט המלא של התכנית, לפחות 90 יום לפני הדיונים שעשויים לאשר אותה. (המטרה: להנגיש את מערך התכנון לכל הציבור ולייצר שקיפות)
    3. לא יוקמו יישובים חדשים לפני שימוצו פוטנציאל המגורים ביישובים קיימים במחוז הרלוונטי (נימוק: זו שערוריה שממשיכים להשמיד את השטחים הפתוחים המעטים שנותרו במדינה כדי לתת לכל מיני קבוצות שרוצות להתבדל יישוב משלהם)

    אני אוסיף עוד בהמשך, תודה

  13. אמיר says:

    הצעות נוספות:
    1. הקמת תת ועדה תחת המועצה הארצית שתפקידה יהיה למפות את כלל השטחים הפתוחים של ישראל, ולהחליט אלו משטחים הללו יועברו לסטטוס של שטח ציבורי פתוח מוגן מבנייה. המטרה היא לשמור שטחים פתוחים לא בנויים עבור לציבור.
    2. כל הנושא של ועדות מיוחדות כגון “ועדה מיוחדת” “ועדות תשתית” וכו’ הוא בעייתי ביותר. זה למעשה מסלול עוקף תכנון, שהממשלה או שר הפנים יכולים להפעיל אותו כג’וקר מתי שרוצים ולעקוף כל מדיניות או חוק אחר.
    3. בסעיף 154 א’ , כתוב כי מסמכי התכניות יהיו פתוחים לעיון הציבור באתר האינטרנט עפ”י כללים שיקבע השר. נוסח זה לוקה בחסר, אין שום סיבה שהדרך המדויקת שבה החומר צריך להתפרסם לא יופיע בחוק (או בנספח לחוק) ולא יהיה כפוף לשיקול דעתו של שר מתחלף שאולי לא מעוניין לחשוף את התכניות בדרך מיטבית לציבור. כמו”כ למה לא מוגדר זמן מוקדם מינימלי שבו התכנית צריכה להתפרסם, לפני שמתחילים לדון בתכנית?
    4. לבנות דיפרנציאציה, נניח רמה 1,2,3, ולהקים קריטריונים ברורים ופשוטים לגבי הסיווג. רמה 1 – תכניות שאין להן השפעה משמעותית על אזור הבנייה יאושרו בועדה אחת . וככל שהתכנית יותר מהותית מבחינת השפעתה והיקפה, הגיוני שהיא תעבור ביותר ועדות, ותקבל חשיפה גדולה יותר לציבור ולהתנגדויות לפני שמחליטים לאשר אותה

  14. [...] ובנייה. הדיון מחר יסוב סביב הערות הציבור אשר הועלו כאן באתר והוגשו ע”י השר מיכאל איתן לדיון וע”י גופים [...]

  15. אמיר says:

    מה עם שאר ההצעות המפורטות שההעלתי פה בתגובות? האם הן “עושות שכל” לשר איתן ו\או למר הירשמן?

השאר תגובה

* מסמנת שדה חובה




*תוכן התגובה